tisdag 24 januari 2012

Äntligen..



Vi hade sett att det gick nåt stort på en av våra åtlar där vi inte har en kamera så jag tänkte att jag sätter mig o ser vad som händer. Kom dit vid 21 tiden och efter ca 10 min så tänds lampan. Vid första anblicken så tror jag att det är grisar på gång men då kommer två rådjur ut på åtlen. En Bock och get. Sen går dom där till o från ända fram till klockan tio. Då ser jag hur bocken tittar upp och kollar spänt sen drar dom iväg. Märkligt tänkte jag. Lampan slocknar och jag sätter mig till ro igen. Tycker jag hör lite tassande runtomkring men tänker att det är nog rådjuren. Men plötsligt tänds lampan igen och ser då något riktigt stort som går direkt fram till brödbacken och börjar käka bröd. Han står rakt emot mig så svårt att se vad det är. Men då vänder han upp huvudet och kan då se några riktigt stora betar i kikarsiktet. Pulsen går upp direkt och får ta några djupa andetag. Han står rakt emot mig i säkert 10 min innan han vänder upp och tar några steg som om han ska lämna åtlen. Men då stannar han upp ett litet ögonblick och så far en Oryx 13gram iväg. Vet att jag höll bra på den men som vanligt så är den borta. Ringer efter förstärkning och går sen iväg och kollar skottplatsen. Hittar ingenting. Ser bara rivspåren när han tog fart. Kändes inte bra. Går lite i riktningen som han stack iväg och plötsligt ser jag nåt stort svart som ligger en bit bort. Han ligger. Lättnad. Skottet hade tatt perfekt mitt i bogen. Genomskott och oryxen hade gjort sitt jobb. Fattar inte att det inte blir några som helst blodspår ens efter ett genomskott. Hur som helst hämtar hunden och låter han spåra upp den. Svårt att uppskatta vikter men över 100 kilo så har jag inte tagit i.

3 kommentarer:

  1. HÄRLIGT =) Stort grattis. Fin gris det.

    SvaraRadera
  2. Tackar så mycket. Min hittils största och ett fint montage på betarna skall bli trevligt. Hur gick det för din hund på jakten sist? Fick hon tag i några grisar?

    SvaraRadera
  3. Tjena. Nää... Skit med... Bara en älg och dom är hon inte så intresserad av så hon hängde bara på en liten stund..

    SvaraRadera